Rolstoel met aankoppelbare bakfiets
Connect Carrier van Roam, hier gekoppeld aan een rolstoel

Sinds september 2018 maak ik gebruik van de Connect Carrier, gemaakt door de firma Roam, en aangezien dit een vrij onbekend type hulpmiddel is, vond ik het de hoogste tijd hier een uitgebreide review over te schrijven.

Aangezien ik 3 kinderen in de puber- en jongvolwassenen leeftijd heb, gaat er behoorlijk wat eten doorheen in mijn huishouden. Toen ik in het buitengebied woonde tufte ik 2 keer per week voor boodschappen naar een grote supermarkt, om daar mijn voetenplank vol te laden met tassen vol etenswaar. Met mijn zwakke rug en slechte rompstabiliteit was de scootmobiel na verloop van tijd niet meer geschikt om boodschappen te doen; van een tripje moest ik twee dagen bijkomen. Het alternatief was dat ik alles met de auto ging doen. Niet heel milieutechnisch verantwoord, en ook vrij muf. Hoe heerlijk is het om op je alternatieve fiets te springen voor een ritje door de polder, naar vrienden of gewoon de noodzakelijke dagelijkse dingen?
Er moest dus een alternatief komen voor de scootmobiel, en aangezien ik een rolstoel op maat heb die van werkelijk alle gemakken is voorzien zodat ik er comfortabel in kan zitten, was een voorziening die aansloot op mijn rolstoel de beste optie.

De WMO stelde een handbike voor. Die komen in verschillende varianten, van handgedreven met eventueel elektrische ondersteuning, tot volledig elektrisch.
Kat in het bakkie zou je denken, maar een handbike zou mijn boodschappenprobleem niet oplossen, aangezien je hooguit mee zou kunnen nemen wat je in een rugzak en een zadeltasje kwijt kunt.
Via een kennis leerde ik de Connect Carrier kennen, en alle kwartjes vielen op hun plek.

Allereerst de specificaties: de Connect Carrier (CC) is een 2-wiel aangedreven, elektrische aankoppelbare bakfiets. Door de afneembare 36V accu, heeft hij een actieradius van zo’n 25 a 30 kilometer. Remmen gaat door middel van twee schijfremmen.
De bak meet circa 56 cm in de breedte, 80 cm in de lengte en heeft een inhoud van 140 liter.
De CC heeft een laadvermogen van 50 kilo, maar 80 kilo lukt ook nog prima. De snelheid is via een boordcomputertje in te stellen in 5 verschillende standen.
Mijn CC heeft 20 km/u als topsnelheid en geloof me, dat is snel genoeg.

Er zijn twee behoorlijke nadelen aan de CC en één daarvan is dat de bak behoorlijk stuitert als je een hoge snelheid hebt en de weg waar je je begeeft nogal hobbelig is. Laten we wel wezen, dat is in 80% van de gevallen zo. Je snelheid aanpassen is dus het devies, maar op een geasfalteerd wegdek kun je heerlijk vaart maken.
Een tweede nadeel is de draaicirkel. Omdat je stuurt met een stang die rechtstreeks met het onderstel correspondeert, en deze een maximale uitzwaai heeft van iets (ik ga hier niet technisch doen mensen, daar ben ik niet voor in de wieg gelegd) heb je de draaicirkel van een kleine vrachtwagencombinatie.
Dit is belangrijk om te weten want als je een overijverige gemeente hebt die veel slingerhekjes heeft geplaatst op de route die jij van plan bent te nemen met je CC, kom je van een koude kermis thuis.
Een laatste nadeel, wat geen groot nadeel is maar wat toch genoemd moet worden: als je de CC hebt afgekoppeld steunt deze op twee pootjes. Die pootjes zijn niet wegklapbaar. De combinatie CC+rolstoel is vrij lang. Mag jij bedenken wat er gebeurt als je een hoge drempel neemt (hint: de pootjes blijven soms hangen). De dopjes zijn vervangbaar, en als je lichaamsverhoudingen anders zijn dan mijne dan zijn de pootjes misschien korter of komen ze hoger boven de grond als je aangekoppeld bent. Dan is er geen probleem.

Dan de voordelen, want laten we wel wezen; ik ben dolverliefd op mijn CC en dat is niet voor niets. Een van de grootste voordelen van de CC ten opzichte van een scootmobiel is dat ik op de plaats van bestemming de CC afkoppel en eenvoudig met mijn rolstoel doe wat ik kwam doen, waar je je scootmobiel vaak buiten moet parkeren en dan even snel lopend je zaakjes moet regelen.
Verder kun je hier gigantisch veel boodschappen in meenemen. Tot nu is de hoogst behaalde score één twaalfjarige, een zak aardappels (5kg), een picknickmand, twee bossen bloemen, een zak courgettes, een zak appels en een zak komkommers (lang leve stalletjes langs de weg) maar ik weet zeker dat als ik nog even door had ge-tetrist, er nog wat meer bij had gekund.
De accu laadt snel op en is makkelijk te plaatsen en verwijderen. Ik heb sinds kort twee accu’s zodat ik langere tochten kan maken, en ze verwisselen is een fluitje van een cent.
Het oog wil ook wat: de CC ziet er aantrekkelijk uit. Roam heeft zelf de regie qua uiterlijk, en van wat ik gezien heb zorgen ze elk jaar voor een kleine aanpassing in de kleuren zodat je niet zomaar twee dezelfde Connect Carriers tegenkomt.
Ik heb mijn CC gekocht middels een PGB en heb zodoende zelf de regie over het onderhoud.
Roam is zeer flexibel in meedenken over oplossingen en aanpassingen, en zorgt er absoluut voor dat je niet meer betaalt dan noodzakelijk is.

Mijn eindoordeel: 9/10
Meer informatie over de Connect Carrier vind je hier



Dit vind je misschien ook leuk

4 reacties

  1. Is echt een wereldbak. Ik ken iemand die haar twee honden erin vervoert om aldaar met ze te gaan wandelen in het bos. Maar ook met kleine kinderen lijkt het me absoluut de ideale oplossing. Heel bijzonder dat je ze eigenlijk niet veel vaker ziet.

  2. Een vraagje….
    Ik zoek zoiets om mijn kleine van 5 jaar van en naar school te brengen en om mee de winkel in te gaan. Zou dat lukken?
    Groetjes, Jacoba

    1. Hoi Jacoba, excuses voor het extreem trage antwoord!
      De CC is groot en heeft een grote draaicirkel, waardoor het lastig bewegen is in een winkel.
      Ik koppel de cc zelf altijd buiten af, en maak hem dan met een kettingslot vast aan het fietsenrek. Dat gaat prima.
      Groet Max

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.